Begin typing your search above and press return to search. Press Esc to cancel.

Lästips (blogg)

Category

Låt flyktingarna betala borgen

Införandet av transportörsansvaret har till lett till otaliga tragedier. Och även om det vore lämpligt att avskaffa detta är det tveksamt om det finns en majoritet för att upphäva regeln. Men det går att tänka sig en medelväg, som samtidigt skulle slå undan benen för flyktingsmugglarna på Medelhavet. Många länder har i dag ett borgenssystem som innebär att man kan deponera en summa pengar för att slippa sitta häktad i väntan på rättegång. Och asylprövningen är på sätt och vis ett slags rättegång, där man kan bli friad (få stanna i mottagarlandet) eller fälld (skickas tillbaka).

Studie: 90-talskrisens bankräddningar blev en förlust för svenska staten

Trots att man lyckades sälja fd Nordbanken mfl tillgångar till bra priser visar det sig nu att den så hyllade svenska räddningen av bankerna under 90-talskrisen i själva verket var en förlust. Detta då man räknar in de högre räntor som drabbade staten på grund av agerandet. Staten lade 104 miljarder SEK på att rädda banksektorn, och kunde senare sälja av tillgångar inklusive fd Nordbanken, dvs Nordea, för 146 miljarder kronor. Men de högre räntor man fick betala på grund av krisen och de skulder man drog på sig för räddningsåtgärderna gjorde att man ändå gick med 21 miljarder i förlust.

Noonan: eliternas folkförakt kommer fälla dem

I Wall Street Journal tar Peggy Noonan, en gång talskrivare åt president Ronald Reagan, upp migrationskrisen och kompletterar den bild jag gav igår genom att beskriva maktens arrogans. Om hur skillnaderna växer mellan eliterna där uppe och folket där nere, The Migrants and the Elites – A humanitarian crisis threatens the future of Western institutions: Gapet mellan dem som bestämmer och de som blir styrda har nu vuxit sig stort och förebådar inget gott. Migrations- och flyktingpolitiken utformas av dem som sitter säkert, av människor som tillhör landets styrande elit, som har trevliga bostäder i trevliga bostadsområden och som skyddas av sin status.

När den svenska underklassen blev osynlig

Den här texten har Gunnar Sandelin och jag skrivit tillsammans under sommaren. Vi är journalister från två olika generationer, Gunnar är dessutom socionom med erfarenhet av socialt arbete. Vi har ofta diskuterat hur den svenska underklassen försvann från journalistiken när socialreportaget ”rasifierades”, och till slut bestämde vi oss för att skriva om utvecklingen.

Flyktingvågen: Vem tar ansvar för att introducera nyanlända till Sverige-koden?

Den senaste tiden har vi sett många exempel på solidaritet med de flyktingar som nu kommer till Sverige. Svenska folket har visat prov på medmänsklighet och en varm känsla av godhet har spridits över landet. Gott så. Men vad händer i morgon? Hur ser det ut om några veckor, månader eller år? Nu börjar nämligen det svåra: Att integrera de flyktingar som kommer att stanna i landet. Det handlar dels om att hjälpa flyktingar att förstå Sverige-koden.

Är det rimligt att DNA-testa 800 personer?

Ändamålet helgar medlen, heter det ju. Men är det verkligen rimligt att polisen DNA-testar 800 personer – som egentligen inte är misstänkta – för att lösa ett mord? Det är en sak att tvinga eller uppmana en person som man verkligen misstänker för att ha begått ett grovt brott att lämna DNA-prov. Men 800 personer kan inte rimligen ha varit misstänkta för mordet i Upplands Väsby. Det är dessutom oklart om de “misstänkta” verkligen förstod att de kunde neka. Och om de hade nekat – skulle polisen ha nöjt sig med det, eller skulle de ha betraktat nekandet som grund för misstanke?

Djärva beslut

Europarådets förre president, Herman van Rompuy, har gjort ett uttalande om flyktingkrisen i Europa. Han hävdar att EU inte fattar djärva eller kraftfulla beslut förrän de ”står inför en avgrund, med ryggen mot väggen och kniven på strupen”.
Det är kanske inte de bästa förutsättningarna för att fatta riktigt bra beslut. Men det kan förklara en del om den kritik som riktats mot att EU till synes inte haft någon plan alls för att hantera de växande problemen i Mellanöstern.

Hjälp på plats, föreslår regeringen

Barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér och regeringens nationelle samordnare för utsatta EU-medborgare Martin Valfridsson uppmanar på DN Debatt människor att i stället för att skänka pengar till tiggare ge dessa kronor till organisationer som arbetar på plats i tiggarnas hemländer. Hjälp på plats, som det brukar kallas. Något har hänt. Denna uppmaning hade varit rena fascismen för bara några månader sedan.

En dagstidning bombhotas – politikerna tiger

Gårdagens icke-nyhet i svenska riksmedier var ett bombhot. Gefle Dagblad bombhotades. Sådant inträffar oerhört sällan i Sverige och borde ha varit på alla löp och toppat nyhetssädningarna. Av denna bevakning blev emellertid noll och intet. Chefredaktören Anna Gullberg förklarade bakgrunden till hotet mot tidningen: Den granskning som är anledningen till hotet, rapporteringen kring radikalisering i gävlemoskéns ledande skikt, är en av de viktigaste som Gefle Dagblad har gjort. Jag är stolt över den, och över mina modiga medarbetare.

Ryssland hotar Sverige – Wallström visar återigen sin (in)kompetens

Ryssland hotar nu Sverige om Sverige går med i NATO. Som respons visar Margot Wallström på sin (in)kompetens och hävdar att Sverige är alliansfritt. Vilket är fel, då vi är medlemmar i EU och skrivit på och ratificerat Lissabonfördraget. Kremls nyhetsbyrå TASS skriver att alla länder har rätt att bestämma sin egen säkerhetspolitik, men hotar sedan Sverige om vi går med i NATO.”We have repeatedly said that the choice of the national defense and security strategy is an internal and sovereign affair of each state.” – Maria Zakharova, talesperson för ryska UD

Lemesos, en engelskspråkig stad vid Medelhavet

Det är många Nordeuropeer som funderar på att flytta till varmare breddgrader, men tycker att det är en utmaning att lära sig spanska, franska, italienska eller grekiska. Särskilt svårt är det om man vill uppnå en professionell nivå på språket, som motsvarar högt ställda krav på position och karriär. Kort och gott, det är svårt att lära sig att tala ett nytt språk lika bra som ens modersmål. Vad man kan göra är att försöka sig på internationella företag där engelska talas, utbudet är dessvärre inte lika stort, och det blir svårare att hitta ett jobb. Man kan också fundera på hamnstaden Lemesos (Limassol) på Cypern, där jag själv bor. Här pratar nästan alla engelska vid sidan av grekiskan, ett arv från den brittiska kolonialtiden.

EU-domstolen: Restid till jobbet är arbetstid

EU-domstolen har utifrån ett spanskt rättsfall fastställt att restid till jobbet är arbetstid, i de fall man inte har en fast arbetsplats. Domslutet omfattar hela EU, men frågan är hur mycket det påverkar svenska förhållanden. Beskedet är t ex att en hantverkare som reser till en kund direkt från hemmet ska få fullt betalt av arbetsgivaren för arbetstiden och det samma gäller andra personer som reser i tjänsten, t ex utesäljare, men också konsulter. Restiden från hemmet till första kunden och restiden från sista kunden och hem igen är att betrakta som arbetstid.

Därför är Hells Angels bättre än Staten.

Jag såg just en liten YouTube video där en amerikansk anarkist förklarar varför ”Maffian är bättre än Staten”. Se denna nedan.

De som kallar sig anarkister, gör så med den ursprungliga definitionen av ”Anarki” vilken är ”Utan Härskare eller Ledare”. Det är alltså folk som anser att vi kan styra oss själva bättre än vad en liten maktelit kan göra.Anarkister får ofta argumentet “Om vi inte hade Staten så skulle den Organiserade Brottsligheten ta över landet”. Videon är hennes svar på detta argument.

Vinden som aldrig vände

Svensk politik handlar om en enda sak just nu. Den för allt överskuggande frågan är flyktingmottagandet (eller snarare asylpolitiken eftersom endast en minoritet som söker asyl i Sverige är flyktingar undan krig och förföljelse). Ingen annan fråga får plats i mediernas blickfång i nuläget. Så kom det sig att faktumet att Konjunkturinstitutet så bryskt sågar regeringens paradfråga om lägst arbetslöshet i hela EU endast blev en notis i gårdagens nyhetssändningar. Vem bryr sig om arbetslöshet när man kan prata om saker som får språkrör att gråta på ett offentligt framträdande?

Verklighetsförfalskning är inte humanism

År 2010 var det totala antal på flykt ca 43 miljoner i världen. Enlig UNHCR korsade knappt 10 000 flyktingar medelhavet till Europa, varav ca 20 dog på vägen.
År 2013 var det totala antalet flyktingar ca 51 miljoner. Enlig UNHCR korsade 60 000 flyktingar medelhavet till Europa, varav ca 600 dog på vägen.
År 2015 har totalt antal flyktingar ökat till 60 miljoner. Enlig UNHCR har hitintills i år nära 400 000 korsat medelhavet till Europa, varav ca 2800 dött på vägen

Opininsläget enligt Aftonbladet/Inizio

Aftonbladet rapporterar: “Det folkliga stödet i flyktingfrågan återspeglas inte i opinionen.” Jag som trodde att opinionen utgjordes av folkets uppfattning… Märkligt hur man kan göra skillnad på synonyma begrepp. Det visar hur förvirrad samhällsdebatten är och vad som är fint nog att räknas som folk och vilka som är fä.

EU lägger 250 miljoner på PR-kampanj om sin egen förträfflighet

EU-kommissionen håller just på att dra igång en gigantisk PR-kampanj för att informera folket om EU:s förträfflighet. Ungefär 250 miljoner kronor kommer propagandasatsningen att kosta. Unionens olika generaldirektorat bidrar med stålarna. Men i slutändan är det ändå skattebetalarnas pengar.Medborgarna tvingas med andra ord ge pengar till EU – för att finansiera propaganda som de sedan själva kommer att utsättas för. Så att de skall tycka rätt.

En rätt rejäl satsning på flyktingmottagandet

Det är verkligen en rejäl höjning av ersättningen för nyanlända och jag tar tillbaka allt jag sagt om fluffig politik. I Dagens Samhälle har S och Sd diskuterat effekterna av minskad invandring och en av huvudfrågorna är om det går att spara 37 miljarder per år i kommunerna på att minska flyktingmottagandet. Sedan verkar det ha uppstått viss förvirring kring Sverigedemokraternas skatteförslag, men det är en annan sak.

Flyktingar till fots på väg mot Tyskland och Sverige

Jag talade med en man på en marknad på Cypern där jag bor. Han var imponerad över att jag kom från Sverige, själv var han gästarbetare från något land österut. Strax började han prisa Sverige eftersom man fick pengar från staten där. Jag berättade att man också betalade mycket pengar i skatt, mycket mer än på Cypern eller någon annanstans. Men han lyssnade inte på det örat, utan fortsatte maniskt att höja den frikostiga svenska staten till skyarna.

Nya gröna angrepp mot rätten att vara anonym på internet

Förra året ville Miljöpartiets språkrör Åsa Romson förbjuda anonyma bloggar. [Länk»] När detta väckte allmän uppmärksamhet backade dock MP snabbt från språkrörets uttalande. Vilket lämnar en del frågetecken om vad MP egentligen tycker. Nu kommer liknande signaler från den gröna gruppen i Europaparlamentet. Det är den tyske gröne ledamoten Jan Philipp Albrecht (som annars brukar vara en vän av ett fritt och öppet internet) som vill se en “Facebook-polis”, underställd Europol – med uppgift att systematiskt söka igenom forum och sociala nätverk.

En ny global oordning

Det är häpnadsväckande hur godhetens naivitet blockerar all tankeförmåga i offentlig debatt. Man utgår av någon anledning från att de migranter som kommit denna sommar är alla och att det sedan tar slut eller minskar. Men om alla gränser är som bortblåsta kan det vara bara början på att många tiotals miljoner människor i Mellanöstern och Afrika börjar röra sig till Europa.

Reklam ska vara vacker

I åratal har feminister och moralister tittat på reklamaffischer för underkläder och känt avsky. Smala, attraktiva kvinnor har utgjort basen för bland andra H&M:s underklädeskampanjer. De visar inte riktiga kvinnor, har det klagats. Och visst stämmer det att det vi får se är en retuscherad bild, precis som valaffischer med våra politiker är retuscherade.

Negativa skatteintäkter att vänta

Lennart Flood, en gång min lärare i ekonometri på forskarutbildningen i nationalekonomi, skriver i senaste numret av Ekonomisk Debatt att regeringens avtrappning av jobbavdraget sannolikt inte ger några skatteintäkter alls. Personligen tror jag det är värre än så, och jag ska försöka förklara varför. Informationstekniken har gjort det avsevärt lättare att behandla information och att skriva kontrakt. Det innebär att administrationskostnaderna för att driva företag minskar.

Inkorrekt av Hans Rosling om flyktingkostnader i Aktuellt

Hans Rosling är professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet, och känd för sina pedagogiska framställningar av statistik till rörliga bilder. Professor Rosling har på senare tid gjort uppmärksammade inlägg i flyktingdebatten, bland annat i Aktuellt igår. Även om jag beundrar Hans Roslins patos är han i flera avseenden missinformerad.
Låt mig först säga vad Rosling har rätt om. Många förstår inte hur det svenska asylsystemet är uppbyggd. Om det finns 12 miljoner på flykt i Syrien och Sverige beviljar alla asyl, varför kommer inte fler än några tio tusen?

Kampanjer i stället för nyheter

Det är anmärkningsvärt hur snabbt seriös nyhetsbevakning kan urarta i känslosvall och rena kampanjer. Det är vad vi ser sett under den senaste veckan. Medierna gör, som alltid, ett urval. I detta fall har det varit särskilt tydligt att svenska medier valt ut berättelser som passat in i den helhetsbild de velat ge. De har skildrat nöden bland flyktingar, de onda ungrarna som inte vill ta emot dem och generositeten hos Tyskland och Sverige. Egentligen är det en väldigt klassisk uppdelning av gott och ont, och självfallet står Sverige för det goda.

Klimatsans: Solen driver vårt klimat!

Tege Tornvall är dagens gästskribent Han har skrivit boken ”Solen driver vårt klimat. Vetenskap, debatt och politik”, för nätverket Klimatsans. Det är en sammanställning av fakta i klimatfrågan. Fakta som ibland förvrängs, ibland förtigs.
Nedanstående sammanfattar rena fakta om klimatet. Dessa finns bakom FN:s klimatpanel IPCC och är tillgängliga för alla. Texten har lästs av professorer och forskare i nätverket Klimatsans. Där skriver ett 40-tal forskare inom för klimatet relevanta discipliner som atmosfärfysik, geologi, paleontologi, oceanografi, geofysik, solforskning, basämnena fysik och kemi, etc.

Göteborg Energis biogassatsning skrivs av helt

Den enda av alla de satsningar på hållbara biobränslen som faktiskt blivit något av i Sverige, Göteborg Energis biogasprojekt Gobigas, skrivs nu av helt och leder till en miljardförlust för Muteborgs kommuns energibolag. Anläggningen kommer dock fortsätta att drivas ändå. Som tidigare rapporterat fanns det fantasier om att 11 – 26% av Sveriges fordonsbränsleförbrukning skulle vara inhemska biobränslen till år 2030. Det påtalades redan då här på bloggen att detta är fantasier, åtminstone om inte peak oil gör att bränslekonsumtionen kraftigt minskar pga att exportmarknaden för olja upphör till år 2030.

Om att sätta ett pris på människor

I den landsomfattande kampanjen för en miljöpartistisk migrationspolitik hörs ofta parollen att man inte kan sätta ett pris på människor. Det är oetiskt och oanständigt, sägs det, att räkna människoliv i kronor och ören. Vi är rikare än så, bättre än så. Därför måste alla som vill komma till Sverige få komma hit. Det tycks ha gått dessa människor förbi att vi sätter ett pris på människor varje dag.

Fascistisk kamerakvinna sparkar flyktingar

Om ni undrar hur mycket man kan hata andra människor för … ingenting, så titta gärna på videoinslagen från Ungern där en kvinnlig kamerakvinna sparkar flyende flyktingar. Jag blir helt mållös. Det här är äkta fascism. Nu verkar det visserligen som om hon fått sparken själv, men de här bilderna säger något om vad ungerska partiet Jobbik går för och vad dess medlemmar är beredda att göra.

Fel på person

Bland alla organsiationer som delar ut bidrag och håller styr på svenska folket finns det en som heter Leader. Den administreras genom Jordbruksverket via lokala leaderorganisationer. I min bygd ska nu leader Norra Skaraborg slås ihop med leader Västra Skaraborg under namnet Nordvästra Skaraborg (trots att det tekniskt sett är Vänern). Till denna nya organisation ska det naturligtvis väljas en ny styrelse.