Lästips (blogg)
CategoryNi är bara värda förakt
Natten mot fredag sov asylsökande i Malmö ute i kylan, försedda med täcken av Migrationsverket. Det som myndigheten varnat för under en tid blev nu verklighet. Jag tror att vi närmar oss något slags avgörande nu. Migrationsminister Morgan Johansson kritiserade i går Danmark för att de inte infört gränskontroller utan släpper vidare asylsökande till Sverige. Danmarks svar blev rena rama knocken.
Anpassar du dig till terrorhotnivån?
Terrorhotnivå fyra kvarstår. Har ni som bloggläsare låtit hotnivån påverka er vardag? Man ska ta den förhöjda terrorhotnivån på allvar. Även om myndigheterna förstås kan ha fel, så bör försiktighetsprincipen råda. Värt att tänka på är dock att jag ställer mig mycket tveksam till att svenska myndigheter skulle våga höja hotnivån till allra högsta, hotnivå 5, likt i Belgiens huvudstad Bryssel just nu. Svenska myndigheter vågar helt enkelt inte för tänk på ekonomin och konsumtionen.
Mer övervakning är inte svaret
Förslaget om hemlig dataavläsning har dammats av igen. Trojaner och bakdörrar riskerar att göra oss alla mindre säkra, då de bygger på säkerhetsluckor som kan finnas i många olika system. Och så skall vi komma ihåg att hela den gigantiska, kostsamma amerikanska övervakningsapparaten bara lett till en enda fällande dom. Den rör inte ens terrorism som sådan, utan handlar om en taxichaufför som skänkt 8.500 USD till en grupp i Somalia, år 2008.
Skolan är en kommandoekonomi
I få ämnen är den svenska politiska debattens låga tak så uppenbart som utbildningsfrågan. Det finns i princip ingen liberal, allmänborgerlig, eller ens socialdemokratisk (med litet S) skolpolitik. Istället finns det bland riksdagspartierna ett konsensus om att skolsystemet i alla eller nästan alla avseenden ska avspegla en kommunistisk kommandoekonomi.
I statsapparatens byråkrati centralplaneras kursers ämne, innehåll, och utformning. Man bestämmer, åt eleverna, hur många timmar som ska läggas på vilka ämnen och man ställer upp mål som eleverna, utan att konsulteras eller tillfrågas, förväntas uppfylla. Det enda incitament eleverna erbjuds i grundskolan är en bokstav på en bit papper de kommer använda en gång i hela livet (när de söker till gymnasiet). Därefter får de varje månad ett platt studiebidrag (eller barnbidrag, på grundskolan) som vida understiger vad de skulle få av att jobba halvtid i en vecka.
Fredagsmys: Vem ska leda Sverige i krig?
Dags för lite härligt fredagsmüs igen. Den här gången ska ni få yttra er om vem som är bäst lämpad att leda Sverige i krig, dvs vara stassminister. Och ni får bara två alternativ i denna Socialdemokratisk Stassminister Deathmatch 2015. Via Twitter har jag sållat ut kandidaterna till stassministerposten, bland socialdemokratiska statsråd (för Sverige är inte så vansinnigt, än, att det öht skulle finnas i sinnevärlden att en miljöpartist skulle bli stassminister i händelse av krig).
Från Schengen till sängen
Det verkar som om ambitionerna för EU sakta men säkert skruvas ner. Den holländska regeringen tänker sig ett minischengen som består av Tyskland, Österrike, Belgien och Holland. Av storslagna ambitioner blev det ett lätt utvidgat Tyskland. Vi får väl se hur det blir med den saken, men det känns åtminstone i nuläget som en överreaktioen. Terrorism har förekommit i Europa förut och hindrade då inte uppkomsten av passunionen.
Folkpartiet samarbetar med Socialdemokraterna
Att Folkpartiet skulle börja samarbeta med Socialdemokraterna är inte helt oväntat. Har väntat på det sedan valet. Men det som påskyndat processen är att Kristdemokraterna och Moderaterna rört sig i konservativ riktning. Det gör att avståndet mellan Fp och S blir avsevärt mindre än avståndet mellan Fp och Kd. Personer som inte förstår sig på politik har jublat över de positionsförflyttningar som Kristdemokraterna gjort – utan att förstå att dessa stärker Socialdemokraterna.
Trump ökar efter terrorattackerna
Än en gång står expertkommentatorer mållösa över hur väl fastighetsmagnaten Donald Trump klarar sig i den amerikanska presidentvalrörelsen. Den turbulens som ett terrordåd (om än utomlands) kan skapa för en valkampanj tycks inte ha fått stödet för Donald Trump att vackla. Åtminstone inte än.
Hemliga polisen och “22-åringen”
Det är möjligt att Moder Mothanna Magid är Mästerterrorist. Jag saknar kompetens att bedöma den saken. Men en sak vet jag: Här luktar popcorn. Så… hemliga polisen fick Sverige att gå in i panikläge nr 4, ordningspolisen att ta till övertid och människor att bli rädda. Men man hade varken knackat på MMM:s dörr eller kollat in hans Facebooksida. I så fall är det faktiskt väldigt, väldigt orimligt – oavsett om MMM är skyldig eller oskyldig. Inget förvånar dock längre.
Ett halvår senare
Jag lyssnade i går på Stefan Löfvens tal på S-kongressen. Han höll talet i slutet av maj när Socialdemokraterna samlades i Västerås. Kommunpolitiker från hela landet hade velat prata om den mest brännande frågan för dem ute i verkligheten. Men migrations- och integrationsfrågorna hade partiledningen lyft bort från agendan. Nu skulle det pratas jobbpolitik, inget annat. Föreställningen som sådan är ganska talande för vilken verklighet som regeringspartiet levde i för bara ett halvår sedan. I sitt tal nämnde Löfven knappt konsekvenserna av regeringens svängdörrspolitik på migrationsområdet.
Frankofilen Wallström
Sveriges nuvarande utrikesminister, Margot Wallström, deltog för 20 år sedan i en protestaktion tillsammans med Greenpeace mot Frankrikes provsprängningar av kärnvapen vid Mururoa i Stilla havet. Hon var då kulturminister i Göran Perssons regering och greps, varvid politiska pinsamheter uppstod. Green Peace var vid den tiden av franska myndigheter stämplad som terroristorganisation.
EU-kommissionen vill ha egen hemlig polis
EU:s inrikes- och justitieministrar håller i dag krismöte med anledning av terrordåden i Paris. I samband med detta passar EU-kommissionen på att lansera idén om ett “europeiskt CIA”… Människorna som gav oss EU:s jordbrukspolitik, eurokrisen och regler om mängden kanel i kanelbullar tänker alltså ge sig in i underrättelsebranschen. Vad kan möjligen gå fel?
Syrien: Angrepp mot IS är ett angrepp på Syrien
Syriens Assadregim har gått ut med att angrepp mot IS på dess territorium är ett fientligt angrepp mot Syrien, om angreppet inte först godkänts av regeringen i Damaskus eller av Moskva. Man varnar specifikt Frankrike för att bomba IS, och kallar sådana bombningar för en aggression mot Syrien. Hos det passande benämnda ryska VPK-News kan vi läsa ett uttalande från Syrien om att angrepp mot IS eller andra terrorister på syrisk mark är angrepp mot Syrien och tolkas som aggressioner mot landet.
Jonas Sjöstedt (v): Boots-on-the-ground i Syrien
Jonas Sjöstedt (v) mötte Ebba Busch (kd) i debatt i SVT/Aktuellt igår. Sjöstedt fullkomligt krossade Busch och förespråkade svensk boots-on-the-ground i Syrien, till stöd för kurdiska YPG.
Client Earth
Det finns galna, tokiga och flummiga miljöorganisationer. Och så finns det de som är rent farliga. De är i princip lika farliga för vårt samhällssystem, vår frihet och vår demokrati som muslimsk jihadism. De vill förändra samhället i grunden, störta det ekonomiska systemet, avskaffa äganderätten, införa totalitärt ”grönt” styre. Ett styre byggt på fanatisk tro att naturen och livet på Jorden är hotat av människan, vårt samhälle och teknologi.
Historiskt perspektiv på ledarskap och ansvar
Mer rätt i tiden kunde kanske inte ett seminarium om krig och fred ur historiskt perspektiv hållas än just nu. Ax:son Johnsons stiftelse inbjöd igår till sådant vid det idylliska Engelsbergs bruk i Bergslagen. Vi fick lära oss att Sveriges synnerligen krigiska historia faktiskt också var starten på den omfördelningspolitik som så starkt kännetecknat Sverige i modern tid. Krigsmaktens krav på manskap var stort, men det fanns sätt för bättre bemedlade att när någon ung man i deras familj blev uttagen att istället betala dyrt för att en fattigare familj istället skulle skicka en av sina söner.
Riksbanken: De finansiella marknaderna fungerar allt sämre – och det är Riksbankens fel
Riksbankens riskenkät visar på att finansmarknadernas aktörer anser att de finansiella marknaderna i Sverige fungerar allt sämre. Orsaken är Riksbanken själv, där de extremt låga räntorna och Riksbankens kvantitativa lättnader (QE) genom obligationsköp förstör marknadens likviditet. Likviditetsfällan verkar slå igen på allvar. Marknaden har svängt från att de finansiella marknaderna ska ha fungerat bra i våras till att de nu under höstundersökningen fungerar dåligt. Ingen tycker att de fungerar mycket bra.
Risken för systemkollaps
Om du vill hjälpa någon som drunknar, se till att du har med dig något att flyta på. Om du inte har något flytetyg så riskerar du att dras ner i djupet av den som drunknar.
/Gammalt bondförnuft. Nu talar allt fler om en förestående systemkollaps, där offentliga myndigheter inte längre klarar sina uppgifter; varken budget, resurser eller bemanning räcker längre till. 10,000 asylsökande i veckan tär på resurserna. Och även om landets politiker visat en stark vilja för solidaritet och öppna gränser i teorin, så är landet är i praktiken inte förberett för en dylik flyktingström.
Så det är alltså vänstern som kommer att sänka välfärdsstaten?
Det finns tecken på att välfärdsstaten håller på att överbelastas på grund av flyktingkrisen. Till exempel kommer tydliga varningssignaler från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Oavsett om brytpunkten har nåtts eller ej, så är människors oro värd att ta på allvar. Själva samhällskontraktet är på väg att urholkas och ifrågasättas. Det finns en ironi i att något slags vänsterhegemoni kan vara på väg att sänka den svenska välfärdsstaten. Man skapade en generell välfärdsstat som i princip inte lämnar utrymme för några verkliga alternativ.
Tidspreferens och nettokonsumtion
Det här har jag saxat från årgång 6 av Nattväktaren. Jag skrev det, därför att det finns dumhuvuden här i världen: sådana som säger att George Reisman inte kan vara någon riktig ”österrikare”, eftersom han teori om tidspreferens inte är den gängse. Allt annat lika har fattiga människor högre tidspreferens (och därmed mindre framtidsorientering) än rika. Ta som exempel en person som lever på att plocka tombuteljer ur stadens papperskorgar: en sådan person är fullt upptagen av blotta överlevnaden för dagen och kan knappast planera för nästa vecka, än mindre då sätta pengar åt sidan för sin pension.
Kända och okända risker
Vi accepterar kända risker, som vi tar därför att vi känner att det ger avkastning att ta dessa risker (eng risk/reward). Okända risker som inte ger oss avkastning att utsättas oss för oroar vi oss fullt befogat för. Onödiga risker utan uppsida ska vi förstås inte acceptera. Med den aktuella terrorhotnivån, som nu sägs omfatta inte bara den namngivne efterlyste jihadreturen utan också “ett tiotal medhjälpare” – också jihadreturer – så avfärdar diverse besserwissers terrorhotet med att det är större risk att dödas i trafiken eller snubbla och slå huvudet i en sten etc än att dödas av terrorism.
Vad är “hemlig dataavläsning”?
Regeringen tänker nu påskynda ett antal åtgärder som påstås skydda oss mot terrorism. Bland annat gäller detta “hemlig dataavläsning”. Men vad ligger bakom detta kryptiska begrepp och vad innebär det i praktiken? Tanken är att man (utan innehavarens vetskap) skall kunna installera spionprogram för övervakning på till exempel datorer, telefoner och surfplattor. Genom att avlyssna själva enheten kommer man att kunna snappa upp tangenttryckningar, ljud och bild vid källan – och hoppas på så sätt kunna övervaka ägaren oavsett vilka program för meddelanden och vilken kryptering som används.
Vem vill ha naiva politiker?
Regeringen kallade i dag till ännu en presskonferens. Åter igen stod Stefan Löfven där och såg bekymrad men bestämd ut. Ett mönster kan anas. För varje presskonferens blir flosklerna allt färre. Det är som om verkligheten, den vars existens vi andra levt i under lång tid och försökt påminna politikerna om, nu plötsligt sjunker in även hos makthavarna. Det är i så fall välkommet. Men timman är sent slagen. Temat för dagen var det ökade terrorhotet mot Sverige. Det går emellertid inte att separera helt från migrationsfrågan eftersom IS-terrorister under lång tid både kunnat resa fritt till och från Sverige och även ägna sig åt rekrytering i godan ro.
Bitcoin nästa offer i kriget mot terrorismen?
Nybloggat på HAX.5July.org:Post Paris: EU to clamp down onBitcoin, gold and pre-paid credit cards »På fredagens möte med EU:s inrikes- och justitieministrar kommer man att ge sig på Bitcoin, handel med ädelmetaller och förbetalda kreditkort – i namn av kriget mot terrorismen.
Terrorhotnivå 4
Som ingen missat har hotnivån för terrordåd höjts till hög, nivå 4/5. Det finns information här som inte myndigheterna går ut med och som jag därmed inte tänker gå vidare med själv heller. Nivå fyra betyder i princip att det finns ett känt specifikt hot, men inte i tid och plats. Mediakällor pekar ut en 25-årig jihadretur, men det är att betrakta som rykten.
Man får den hjälp man ger, Miljöpartiet…
Allt-till-alla-partiet Miljöpartiet vill inte ge någon militär hjälp till Frankrikes 42.7-begäran. Därmed fäller dessa 6.89% av väljarna hela Sveriges försvars- och säkerhetspolitik, som bygger på att vi själva ska få hjälp om vi angrips. Försvarsbudgeten bör alltså två- eller trefaldigas som konsekvens av detta. Det är nu Sverige visar att vi har en försvars- och säkerhetspolitik. Det gör vi genom att ovillkorligen ställa upp på det Frankrike begär av oss, och därmed ger oss själva ett stöd av Frankrike om vi någon gång i framtiden själva blir angripna. Vi visar att vår solidaritetsdeklaration gäller och att vi håller internationella avtal vi skriver på, likt Lissabonfördraget.
Var inte rädd
Terrorismens styrka är dess blindhet. Oavsett terrorismens ideologiska bakgrund kan den drabba vem som helst, när som helst. Ett äkta par som äter på en restaurang. Ungdomar på en konsert. Mammor med barn på en marknad. Syftet är att sprida skräck och osäkerhet. Just därför ska vi inte forma våra samhällen som om vi vore rädda. Ja, terrorismen ska givetvis bekämpas.
Man dog på grund av bristfällig organisation
DN skriver om att IVO riktar hård kritik mot Södersjukhuset. En man togs in för misstänkt hål på tunn- eller tjocktarmen. Ansvarig kirurg hade på grund av hög arbetsbelastning inte tid att följa upp att bakjouren tog över patienten trots att bedömningen var att det var högaktuellt med operation.
Först efter två dagar opererades han, fyra dagar senare avled patienten.
Vänsterns skuld till Mellanösterns kaos
I Metro skriver Göran Greder om ”militant konservatism”. Det blir lite lustigt att han, när han skuldbelagt denna konservatism, konstaterar att från Frankrikes president Hollande och premiärminister Valls nu “hör samma ekon av de amerikanska politikernas reaktion på terrorn efter 11 september”. Men dessa franska politiker är socialister. Hur socialister blivit främsta fanbärare för militant konservatism framgår inte.
Negrer och rasister är det värsta jag vet!
Må jag bli förlåten för den satiriskt tillspetsade rubriken. Det kunde ha stått kränkthet är det nya svarta. Alla kan bli kränkta, av allt. Bara en liten fundering om återkallande av en affisch med en svart man som trampas i ansiktet av en vit kvinnas fot. Alla upprörda är upprörda över rasfrågan. Ingen upprörd har tagit upp frågan om kvinnors överordning. De ser inte ens den diskrimineringen av män. Kulturelitens antirasism är selektiv, diskriminerande.