Övervakningskameror istället för poliser?


Det kommer politiska signaler om att det skall bli enklare för polisen att sätta upp övervakningskameror, där den så önskar.

Naturligtvis är detta en inskränkning i den enskilda individens rätt till privatliv. Speciellt nu för tiden, när kameraövervakning kombineras med ansiktsigenkänning och beteendeanalys.

Tyvärr verkar folk i allmänhet inte bry sig. Vi får möjligen vänta tills integritetsintrånget blir överväldigande innan någon reagerar. Och då kommer det förmodligen redan att vara för sent.

+ There are no comments

Add yours