Lika förutsättningar eller lika utfall


En klassisk skiljelinje mellan vänstern och höger inom politiken verkar vara hur man ser på jämlikhet. Som jag uppfattar det brukar högern kritisera vänstern för att de tycker att man ska sträva efter att alla människor ska ha det lika bra (eller dåligt). Högern säger att det inte skapar incitament att anstränga sig extra eller ta risker. Om framgång inte belönas kommer heller ingen att söka framgång.

+ There are no comments

Add yours